Linnéstigen

På 1700-talet vandrade Carl von Linné längst Bureälven mot havet och njöt av naturen. En vandring i blomsterkungens fotspår är en upplevelse även idag. Stigen har många fina rastplatser. Kom ihåg att köpa fiskekort om du vill pröva din fiskelycka.

Vill du läsa mer om fiskevårdsområden i Skellefteå kommun så hittar du mer information här

Längd: 2 kilometer
Sträcka: Strömsholm, Bureå – Holmsjön, Bureå
Start: Vid parkering, cirka 400 meter norr om Strömsholmsvägen.

Beskrivning: Leden går längs med Bureälven upp till Bursjön och vidare mot Holmsjön. Naturen består till största del av tall och granskog och du går även över bäck och stenhäll. Du kan välja att gå en grusväg tillbaka från Holmsjön till parkeringen. Då blir hela slingan 3,5 km.

Bra att veta: Längs leden finns ett antal trevligt belägna grillplatser varav tre har vindskydd.

Sevärdheter: Här hittar du de vanligaste bären från våra västerbottniska skogar samt många olika växter exempelvis skvattram, skogsstjärna, linnéa och liljekonvalj. I slutet av leden vid Holmsjön finns ett fågeltorn.

Vägbeskrivning: Från Skellefteå tag E4 söderut. Sväng höger vid andra infarten till Bureå och kör cirka 1 kilometer. Sväng höger in på Strömsholmsvägen, efter cirka 400 meter finns en parkering. Linnéstigen har sin början strax norr om parkeringen.

Ansvarig för leden: Vakant - från och med hösten 2023.

I Linnés anda

När Carl von Linné på 1700-talet färdades med båt upp längs den Västerbottniska kusten gjorde han strandhugg på många platser. En plats var Bureå där han vandrade längs Bureälven och njöt av den fantastiska naturen. Och det är en vandring som är väl värd mödan än i denna dag.

Vandringen går genom tall och granskog, efter älv, förbi myrmark, över bäck och stenhäll där inlandsisen satt sina spår. Under vandringen finner man de vanligaste bären från våra västerbottniska skogar samt många olika växter exempelvis skvattram, skogsstjärna, linnéablomma och liljekonvalj.

Linnéstigen är 3,5 kilometer lång och startar vid Strömsholmsvägen och följer Bureälven upp till Bursjön och vidare mot Holmsjön. I slutet av leden kan man passera över Strömsholmsvägen till Holmsjön där det finns en fågeltorn, så ta med ta med kikaren och passa på att njuta av Holmsjöns fågelliv.

Sedan går du samma väg tillbaka eller följer skogsbilvägen till parkeringen.