Flicka som spelar biljard

Naturbruksgymnasiet är en skola där eleverna under första läsåret har möjlighet att ansöka om att bo på elevhemmet som finns i direkt anslutning till skolbyggnaden.

Platserna på boendet ges i första hand till elever som inte har möjlighet att pendla – företrädesvis de med lång resväg. Det finns 22 rum fördelat på tre byggnader. I en av dessa byggnader är djur tillåtna, då i första hand djur som kan användas i skolans undervisning. Under årskurs två och tre man söker man lägenhet i Burträsk.

Skolans fritidsledare finns där för eleverna till kl 23:00 måndag till torsdag.

Det finns trådlöst nätverk i alla boenden som fungerar bra med skoldatorerna, Vill du ta med en egen dator och behöver ett kraftigare nätverk kan man teckna ett eget abonnemang direkt med leverantören. Det finns även ett gästnätverk som man kan använda till telefon eller surfplatta.

Skolan har eget kök som lagar och serverar mat från måndag morgon tom lunch på fredag. I internatkostnaden ingår, förutom boende, frukost, lunch (betalas av kommunen), middag och kvällsfika i skolans matsal. Alla elevbostäder är utrustade med kylskåp, frys, mikro och kokmöjligheter. Eleverna i årskurs 2 och 3 har möjlighet att köpa ett abonnemang på middagar.

Om Du bor på internatet betalar Du nio räkningar under läsåret. Kostnaden är fördelad på antalet läsårsdagar och sedan jämt fördelat mellan sept - maj. Priset är för kost och logi i enkelrum. Om man väljer att dela ett dubbelrum blir kostnaden något lägre. Förutom studiebidraget kan du ansöka om inackorderingstillägg från Din hemkommun. Tänk på att hemresorna på helgen tillkommer. Busskort utgår ej för de som får inackorderingstillägg. De elever som dagspendlar kan få ett busskort, beroende på avståndet till skolan.

Observera att uppsägningstiden på vårt internat är 1 månad!

Boende

Helpension internat på skolan

Typ av rum

Enkelrum

Del i dubbelrum

Varav boende

Typ av boende

Enkelrum

Del i dubbelrum

Varav kost

Helpension

Frukost, middag, kvällsfika

1 950*

*Med reservation för prisförändringar

• Skolan har en idrottsförening. Den heter Årsringens IF.
  • Årsringens IF har möjlighet att hyra sporthallen i Burträsk
  • Om man blir medlem i Årsringens IF, 100 kronor per läsår, har man genom föreningen möjlighet att bada och använda gymmet i Burträsk badhus.
  • Biljard och bordtennis
  • Fiske i Bureälven och Burträsket. Skolan har två egna båtar
  • Enstaka resor till Skellefteå i skolans buss till olika aktiviteter.
  • Temakvällar då skolan anordnar olika arrangemang.
  • Eleverna får gärna komma med förslag på aktiviteter som vi försöker tillgodose.

Burträsk har goda bussförbindelser med såväl Umeå som Skellefteå. Från Skellefteå är det också möjligt att dagpendla.