Bild med de nationella minoriteternas flaggor

Illustration från Kungliga biblioteket

Skellefteå kommuns medarbetare ska lära sig mer om nationella minoriteter

Sedan tidigare har medarbetare inom skolan utbildats om våra fem nationella minoritetsgrupper. Nu uppmuntras samtliga medarbetare att ta del av en utbildning för att öka sina kunskaper inom ämnet.

Utbildningen består av sex filmer och är viktig för att öka kunskaperna kring minoritetsgrupperna. Både när det gäller att få mer kännedom om vilka rättigheter de har samt för att kunna främja barn och vuxna att utveckla språk och kultur.

I utbildningsfilmerna föreläser en representant från respektive minoritetsgrupp: romer, samer, tornedalingar, judar och sverigefinnar. Den sjätte filmen är med Ulla-Maija Pesola, informationssamordnare hos Skellefteå kommun, som ger grundläggande information om minoritetsgrupperna.