Budget och fakturor

På den här sidan hittar du bland annat ett kort sammandrag av kommunens senaste budget samt information om fakturor till och från Skellefteå kommun.

Budget

Kommunens budget används i huvudsak till kärnverksamheter för att möta medborgarnas behov inom skola, vård och omsorg. Behoven är starkt relaterade till befolkningens sammansättning. Dessa verksamhetsområden styrs också till stor del av lagar och förordningar.

Kommunfullmäktige har tagit beslut om denna budget för år 2024.

Budget och plan 2024-2033 (pdf) , 804.9 kB.

Budget och plan 2023-2027 (pdf) , 695.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Skellefteå kommun har många medborgare och kunder och ett stort serviceutbud. Det är viktigt att känna till hur efterfrågan på kommunens tjänster ser ut, hur efterfrågan förändras, samt att undersöka hur tjänsteutbudet upplevs både till kvantitet och till kvalitet. Som regel är behov och efterfrågan större än vad som faktiskt kan genomföras med tillgängliga medel, varför prioriteringar är nödvändiga.

Från medborgarna finns ett intresse av att verksamheten bedrivs på ett kostnadseffektivt sätt och att resurser används på bästa sätt. En väl fungerande ekonomi- och verksamhetsstyrning är en förutsättning för att detta ska vara möjligt. Inte minst måste kommunen ha en god framförhållning när verksamheterna ska anpassas till framtida befolkningsförändringar.

Fakturor, autogiro och betalningsvillkor

Från 1 april 2019 gäller en lag som innebär krav på elektronisk fakturering, nedan kallad e-faktura, från våra leverantörer.

En e-faktura är en faktura som ställs ut, tas emot och behandlas elektroniskt. En PDF-faktura är inte en e-faktura och kan därför inte tas emot av Skellefteå Kommun.

Kolla gärna med ert affärssystemsleverantör om ni har en existerande e-fakturalösning eller företag som tillhandahåller lösningar för e-fakturor.

Observera att PDF-format inte är en elektronisk faktura.

För fullständig e-faktura till Skellefteå kommun gäller följande:

  • Ange fakturaadressen, Skellefteå kommun, GLN kod 7381020360088 eller PEPPOL id. 0007:2120002643.'
  • Ange Skellefteå kommuns sex- eller sjuställiga beställningsreferens på e-fakturan.
  • Uppgifter som reglerats av gemensamt avtal.

Övriga upplysningar

  • Inga expeditions-, fakturerings- eller påminnelseavgifter betalas på e-fakturor till Skellefteå kommun.
  • Kontroll av e-fakturan görs innan den når vårt system och om den är felaktig når e-fakturan aldrig fram.
  • Observera att leverans- och orderbekräftelse inte ska skickas till faktureringsadressen.

Frågor och synpunkter

Om du har frågor eller synpunkter på exempelvis fakturamottagare, betalstatus eller ytterligare information kontaktar du Ekonomicenter leverantör. Kontakta Ekonomicenter via kundtjänst

I stället för att få ett inbetalningskort får du räkningen presenterad i din Internetbank. Där kan du titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Det innebär att du slipper knappa in OCR-nummer, datum och belopp. Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

I dag kan Skellefteå kommun skicka ut nästan alla fakturor som e-faktura. Kommunen kan skicka ut barnomsorg, äldreomsorg, hyra av sporthallar, VA, renhållning mm. Det enda undantaget är sotningsfakturor.

För att kunna ta emot en e-faktura måste du ha en internetbank i någon av de anslutna bankerna. Det kostar inget extra att ta emot e-fakturor. Det ingår i internetbanken.

Fördelar med e-faktura

  • Du behöver aldrig oroa dig för att du ska slå in fel belopp eller OCR-nummer.
  • Du kan ha koll på dina fakturor var du än befinner dig.
  • Du värnar om miljön.
  • Du får e-fakturan ett par dagar tidigare än pappersfakturan.
  • Du kan ansöka om automatisk betalning av din e-faktura hos de flesta banker.

Anmälan

Du anmäler dej till e-faktura i din internetbank.

Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre din faktura i pappersform.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura, och ser precis likadan ut.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag spara den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan kan sparas som ett pdf-dokument och skrivas ut.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Du kan kontakta din bank för att få autogiro. Eller hämta hem en blankett från Skellefteå kommuns hemsida. Kundtjänst kan också hjälpa till.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Skellefteå kommun en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank att du vill ha fakturan i elektronisk form.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.

Fakturan ska betalas 30 dagar efter fakturadatum (om inte annat är överenskommet med kunden). Om betalningen inte sker i tid debiteras kunden dröjsmålsränta från förfallodagen tills full betalning skett (dröjsmålsräntan = referensräntan + 8 %).

Följande åtgärder blir aktuella om betalningen inte kommer in:

  1. Påminnelse
  2. Inkassokrav
  3. Ansökan om betalningsföreläggande
  4. Begäran om utmätning av kronofogdemyndigheten

Skellefteå kommun skickar nu fakturor via de digitala brevlådor som finns på Mina meddelanden.

Genom att skaffa en digital brevlåda kan du ta emot post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Posten samlas på ett och samma ställe och du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation. Det är gratis och du kan läsa din post på läsplattan, mobilen och datorn – när som helst och var du än är.

Om du har anmält dig till Min myndighetspost, Kivra, Digimail eller e-Boks, får du dina fakturor från Skellefteå kommun direkt in i din digitala brevlåda istället för till din fysiska brevlåda eller brevinkast. Har du tidigare anmält att du vill ha fakturan direkt till din bank som e-faktura kommer du även fortsättningsvis få din faktura där.

Har du varken e-faktura eller digital brevlåda så kommer du att få din faktura i brevlådan, precis som tidigare.

Läs mer om mina meddelanden på DIGG Länk till annan webbplats.

Därför använder Skellefteå kommun digital brevlåda:

  • Den är säkrare än vanlig post och e-post.
  • Den är miljövänlig, då vi sparar på såväl papper som transporter.
  • Det är billigare än ett fysiskt brev.
  • Du har din myndighetspost samlade på ett ställe

Det enklaste sättet för dig att betala dina räkningar från Skellefteå kommun är att använda autogiro. Anmäl att du vill ha autogiro.

Du slipper knappa in långa sifferrader i din dator, fylla i eller posta räkningar eller stå i kö för att betala. Du riskerar inte heller att glömma bort en betalning. Med autogiro betalas räkningarna helt automatiskt exakt på förfallodagen. Anmäl dig redan idag för att betala på ett enklare sätt.

Senast uppdaterad: