Meny Kontakt, tyck till & öppettider
 

Kontakta Kundtjänst, socialkontoret

Telefon:0910 - 73 50 00

Fax 0910 - 73 56 46

Telefontider Vardagar 07.00-17.00, vardag före röd dag 07.00-16.00

Inflytande i Skellefteå kommun

Det finns en rad olika sätt att vara med och påverka Skellefteå kommun. Du vet väl om möjligheten att lämna in ett medborgarförslag? Här på webben kan du även lämna synpunkter direkt.

Läs mer om på vilka sätt du kan påverka din kommun här

Trygghetslarm

Peter Lundberg - socialkontoretscen 10.jpg

Trygghetslarm är ett stöd som du kan få i ditt hem. Då kan du alla tider på dygnet få hjälp av personal om det uppstår en nödsituation. Trygghetslarmet ersätter inte larmnumret 112 som går till SOS Alarm.

Så fungerar trygghetslarmet

Larmet har två delar, en telefondel och en bärbar del. Den bärbara delen har du med dig oavsett var du är i hemmet och även om du exempelvis går upp på natten. På den bärbara delen sitter en larmknapp som du trycker på för att larma.

Larmet kopplas till det närmaste eluttaget och ska alltid sitta i för att fungera. Om det är störningar i telefontrafiken kan det påverka ditt larm.

Viktigt att tänka på!

  • Larmet fungerar inte om du lämnar hemmet. Du kan därför lämna larmet hemma om du blir inlagd på sjukhus eller reser bort.
  • Larmet är inte vattentätt.
  • När larmet används eller testas är din telefonlinje upptagen.
  • Du får inte flytta larmet från den plats där det är installerat.

 

Hur gör jag för att larma?

För att larma efter hjälp trycker du på knappen. Larmoperatören svarar och frågar hur du mår och varför du larmat. Telefondelen har en högtalarfunktion så du behöver inte lyfta på någon telefonlur. Samtalet till larmcentralen spelas in.

Om larmoperatören inte får kontakt med dig skickar de personal från hemtjänsten eller någon närstående hem till dig. Du måste därför lämna ut en nyckel så att hemtjänstens personal kan komma in i bostaden för att hjälpa dig. Av samma anledning får du inte använda säkerhetskedja eller säkerhetslås. Vårt mål är att kunna hjälpa dig inom 45 minuter.

Hur länge räcker batteriet i larmet?

Trygghetslarmet har ett batteri som fungerar i ungefär 24 timmar om det skulle bli strömavbrott. En gång per månad kontrollerar du batteristyrkan i den bärbara delen genom att trycka på knappen och provlarma. En gång per dygn sker också ett automatiskt test av larmet och då kan det höras en liten signal ifrån apparaten.

Hur får jag ett trygghetslarm?

Du ansöker om ett trygghetslarm hos äldreomsorgens biståndshandläggare. Du når dem via vår kundtjänst på telefonnummer 0910-73 50 00. Tryck 1 så kommer du till Omsorg och stöd. Läs mer om  hur du ansöker om stöd från äldreomsorgen 

När du har fått ett trygghetslarm installerar en larminstallatör det.

Meddela om du byter telefonnummer

Om du byter telefonoperatör eller telefonnummer kan det påverka trygghetslarmets funktion. Därför måste du meddela larminstallatören minst två veckor i förväg om du ska byta. 

Hur gör jag om jag vill lämna tillbaka larmet?

Om du vill lämna tillbaka larmet meddelar du det till larminstallatören eller till den chef som jobbar på hemtjänsten i ditt område. Du ska lämna igen larmet inom en månad efter det att meddelat att du ska avsluta larmet.  

Ansvarig nämnd: Socialnämnden

Informationen granskades: 2017-05-18