Meny Kontakt, tyck till & öppettider
 

Kontakta Skellefteå kommun

Telefon:0910-73 50 00

Telefontider Vardagar 07.00-17.00.

Besöksadress Trädgårdsgatan 6, Stadshuset

Besökstid: Vardagar 07.00-17.30

Öppettider Visa öppettider

Inflytande i Skellefteå kommun

Det finns en rad olika sätt att vara med och påverka Skellefteå kommun. Du vet väl om möjligheten att lämna in ett medborgarförslag? Här på webben kan du även lämna synpunkter direkt.

Läs mer om på vilka sätt du kan påverka din kommun här

Lust till mat

Matton 1042455_79495343.jpg

”Jag som inte gör något behöver inte äta så mycket” är ett vanligt uttryck hos äldre. Stämmer det? Nej. Här får du goda råd om hur du håller dig alert med rätt matvanor.

Hur är det egentligen med energibehovet hos äldre?

Energibehovet hos äldre minskar på grund av förändrad kroppssammansättning och minskad fysisk aktivitet. Men å andra sidan finns det vissa sjukdomstillstånd som ger ett ökat energi- och näringsbehov. Alzheimer, Parkinsons, olika frakturer och operationer är några exempel.

D-vitaminer motverkar benskörhet

Behovet av näringsämnen är detsamma som för yngre personer och det finns till och med ett förhöjt behov av vissa vitaminer och mineraler. Ett exempel är vitamin D, som tillsammans med kalcium motverkar benskörhet. Solljuset är en naturlig D-vitaminkälla men om man är över 70 år och vistas mesta tiden inomhus, är det viktigt med ett D-vitamintillskott. Det finns vitamintabletter på apoteken men man får också i sig D-vitamin genom maten. Enklast är att se till att dricka mjölk eftersom den är berikad med D-vitamin.

Mat kan förebygga ohälsa

Variationsrik mat ger dig möjlighet att tillgodose ditt näringsbehov. När orken och lusten till mat och matlagning tryter finns en stor risk för undernäring och felnäring. Det är lätt hänt att tappa aptiten om  man blir sjuk, funktionsnedsatt eller ensam. Men det är viktigt att komma ihåg att mat kan fungera som medicin - att äta tillräckligt kan förebygga sjukdom.


Har du börjat tappa matlusten?

  • Aptiten försvinner ännu mer om du inte äter.
  • Om du bara orkar äta en liten mängd, så ät mindre mål flera gånger om dagen. Små aptitliga måltider ökar aptiten mer än stora.
  • Börja gärna måltiden med en liten aptitretare, t ex en bit sill. 
  • Ät på bestämda klockslag – varannan eller var tredje timme. Vänta inte på att du ska bli hungrig.
  • Drick sådant som ger näring som nyponsoppa, näringsdrycker och mjölk. 
  • Gör en lista på dina favoriträtter, det kan ge inspiration att komma på något att äta.
  • Försök få frisk luft och rör på dej efter förmåga (dagsljus ger D-vitamin).

 

Knep som ökar energi- och näringsinnehållet:

  • Koka gröt eller välling på mjölk istället för vatten så blir portionen dubbelt så energi- och näringsrik.
  • Blanda gräddfil i filmjölken.
  • Tillsätt extra fett i maten, t ex rapsolja, grädde, smör eller margarin. Berika mat eller dryck med majsvällingpulver, ca 1 msk per dl.
  • Undvik lättprodukter. Använd de fetare och sötare alternativen, t ex 80 % smörgåsfett, äkta grädde, naturligt söt måltidsdryck.
  • Välj energirika smörgåspålägg som ost, korv, leverpastej, ägg och kaviar.

Ansvarig nämnd: Kommunstyrelsen

Informationen granskades: 2017-06-14