Meny Kontakt, tyck till & öppettider
 

Kontakta Skellefteå kommun

Telefon:0910-73 50 00

Telefontider Vardagar 07.00-17.00.

Besöksadress Trädgårdsgatan 6, Stadshuset

Besökstid: Vardagar 07.00-17.30

Inflytande i Skellefteå kommun

Det finns en rad olika sätt att vara med och påverka Skellefteå kommun. Du vet väl om möjligheten att lämna in ett medborgarförslag? Här på webben kan du även lämna synpunkter direkt.

Läs mer om på vilka sätt du kan påverka din kommun här

Tips för att undvika fallolyckor

Visste du att de flesta som faller gör det hemma? När det gäller att förebygga fallolyckor är det bra att tänka efter före det händer. Vill du leva livet bäst möjligt? Här hittar du några tips på hur du minskar risken för fallolyckor i hemmet och hur du får bättre balans.

Fundera över vilka risker som finns för att du ska falla och skada dig i ditt hem. Försök sedan att ta bort de riskerna. Här följer en lista med tips över vad du kan tänka på för att minska risken att falla. 

Rör på dig!

Fokusera på aktiviteter som utmanar din balans och som stärker ditt skelett med olika hemövningar, till exempel dans, trappgång eller promenader. Fysisk aktivitet kan hjälpa dig till ett oberoende liv längre upp i åldern. Dessutom kan ett aktivt liv hjälpa dig till bättre sömn, blodtryck och en hälsosam vikt. Ett bra mål är att vara fysiskt aktiv under minst 30 minuter per dag.

Film om Janny, 90 år, som tränar efter en fallolycka (film ca 4 min, öppnas i nytt fönster)

Hemövningar för bättre balans (pdf, öppnas i nytt fönster)


Fråga om dina mediciner

Många äldre har sjukdomar och besvär som behandlas med läkemedel. Vissa mediciner kan göra att du känner dig trött och din balans blir påverkad. Är du osäker på din medicinering eller upplever att medicinerna ger dig besvär, fråga hos hälsovården eller på apoteket.

Kloka frågor om äldres läkemedelsbehandling (pdf, öppnas i nytt fönster)


Viktigt att äta bra

Du mår bäst om du äter med jämna mellanrum. Starta dagen med en bra frukost, fortsätt sedan med en lunch, middag och 2-3 mellanmål. Då orkar du mest när du behöver det bäst - under dagen.

Maten och äldre


Glöm inte vätskan

Tänk att dricka 1,5-2 liter vätska per dag. Varma dagar kan det behövas ännu mer. Tänk på att kaffe, te och alkohol är urindrivande och ökar ditt vätskebehov.

 

Säkrare hemma

När man blir äldre blir skelettet är skörare, man får ofta sämre balans och ser sämre. Risken ökar då för att du ska falla med ett benbrott eller en spricka i skelettet som följd, oftast i höftleden eller handleden.  Se till att ditt hem är säkert och väl upplyst. Organisera dina saker så att det inte finns någon risk att falla över sladdar och mattor.

Säkerhet i vardagen (pdf, öppnas i nytt fönster)

Se filmen "Säkrare hemma med Sydney" (film, ca 4 min, öppnas i nytt fönster


Testa din syn och hörsel

Syn- och hörselproblem påverkar balansen och koordinationen. Testa din syn och hörsel regelbundet och var uppmärksam på om du får svårare att höra, eller om det smärtar i öronen.

Kommunens syn- och hörselinstruktör


Om du har fallit

Har du fallit eller är rädd för att falla kan du prata med en sjuksköterska, läkare, sjukgymnast eller annan personal via hälsocentralen, hemsjukvården eller äldreomsorgen. Det kan finnas många anledningar till att du faller, men det finns också mycket som du kan göra själv eller få hjälp med för att känna dig mer säker igen.

Läs mer i broschyren Vård och stöd för äldres hälsa i Skellefteå kommun (pdf, öppnas i nytt fönster)

Se efter dina fötter

Problem med fötterna, speciellt sådana som orsakar smärta, kan påverka din balans. Se till att använda skor som passar bra, med hälkappa och fast halksäker sula. Har du problem med fötterna tala om det för din läkare eller fotvårdsspecialist.

Skellefteå kommuns fotvård

 


 

Ansvarig nämnd: Socialnämnden

Informationen granskades: 2017-09-04