Skellefteå kommuns kampanj för att rekrytera lärare är nominerad i Magnet Awards

Publicerad 2018-11-28

Skellefteå kommun är ett av sju nominerade bidrag i kategorin ”digital förflyttning” för sitt rekryteringsarbete för lärare. Det är den nationella tävlingsarenan Magnet Awards som låter svenska arbetsgivare mäta sina krafter mot varandra.

– Skellefteå kommun har liksom många andra kommuner ett stort behov av att rekrytera medarbetare inom förskola och skola, säger Anders Bergström, förvaltningschef för skolkontoret i Skellefteå kommun. Vi ville göra något skiljer ut oss bland andra kommuners rekryteringskampanjer. Vi ville också visa att det händer mycket i Skellefteå och alla kan vara med och bidra till Skellefteås framtid, säger Anders Bergström.

Tre filmer producerades som en del av en kampanj i för att rekrytera förskolelärare och lärare till Skellefteå kommun. Filmerna har producerats i nära samarbete med produktionsbolaget Seize the Frame. De elever och lärare som är med i filmerna var från förskolor och skolor i Skellefteå kommun.

Inför filmningen hade ett antal elever och barn i olika klasser och förskolor fått svara på frågan vad de vill se i Skellefteå i framtiden. Deras idéer samlades in och ur alla förslag vaskades några guldkorn fram som produktionsbolaget skulle visualisera. Exempelvis gående ryggsäck, önskemaskin, linbanor mellan husen, flygande bilar, järnvägar överallt och mycket mera.

– Vi ville locka lärare till Skellefteå genom att lyfta att platsen Skellefteå. Att Skellefteå är en plats där vi ger idéerna plats, säger Maria Holm, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun. Det är fantastiskt att vi med förhållandevis liten budget men stor kreativitet kan hävda oss i sällskap med till exempel Bonnier News, Trafikverket, Evry, Istone och The Absolut Company. Det är en stark laginsats bakom kampanjen, som nu än en gång sätter Skellefteå på kartan som en plats för idéer och kreativitet.

Syftet med Magnet Awards är att lyfta fram de bästa kommunikationslösningarna inom Employer Branding och rekrytering och premiera kreativitet, strategi och effekt. I juryn sitter flera tunga representanter från HR/kommunikation och Handelshögskolan. Tävlingen är initierad av Universum Global och WhyDentify och avgörs torsdag den 29 november på kvällen.

Här nedan hittar du länkar till kampanjfilmerna ”Var med och skapa Skellefteås framtid”

Film från förskolan

Vi söker lärare för de yngre barnen

Vi söker lärare för de äldre eleverna