färgplatta med texten

Ny e-tjänst gör beställning av arbetsgivarintyg enklare

Publicerad 2018-12-20

I nära samarbete med Lönecenter har Utvecklingsavdelningen och IT-avdelningen jobbat fram en e-tjänst för hantering av arbetsgivarintyg. Den nya tjänsten sparar tid för beställaren och effektiviserar Lönecenters arbete.

Tidigare fanns inget enhetligt tillvägagångssätt för beställning av arbetsgivarintyg inom Skellefteå kommun. Beställningar kom från olika håll. I och med den nya e-tjänsten blir hanteringen enklare. Dels besparar den administrationstid hos Lönecenter, dels blir beställarens väntetid kortare.

Så här beställer du arbetsgivarintyg från Skellefteå kommun

Du som behöver ett arbetsgivarintyg gör enkelt beställningen via självserviceportalen för e-tjänster. Du loggar in med din e-legitimation.
Själva e-tjänsten består av att registrera dina personuppgifter, något som hämtas automatiskt från folkbokföringsregistret när du är inloggad i e-tjänsten. Fyll också i ditt mobilnummer, och om du vill din mejladress. Ange vilken period som ditt arbetsgivarintyg ska visa och klicka sedan på knappen ”skicka in”. Informationen som du angett tar en robot hand om och sammanställer ditt arbetsgivarintyg. Du får en mejlavisering när ditt arbetsgivarintyg är färdigt.

Om du behöver ett intyg som sträcker sig mer än 13 månader tillbaka i tiden blir handläggningstiden längre, eftersom dessa intyg måste göras manuellt. För att snabba på handläggningstiden kan du dela upp perioden i flera intervall och skicka in en beställning per intervall i e-tjänsten.

Länk till e-tjänsten: https://sjalvservice.skelleftea.se/arbetsgivarintyg

Frågor?

Kontakta Skellefteå kommuns kundtjänst, 0910-73 50 00, kundtjanst@skelleftea.se