Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost 

I sommarens utställning på Skellefteå konsthall tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Ett videoverk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu.

Datum: 2019-06-15 - 2019-09-01

Ort: Skellefteå

Plats: Skellefteå konsthall, Nordanå

 

15/6-1/9 2019
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost

Vernissage 15/6 kl. 13:00

Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen.

I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation.

Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas.

The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande.

Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium.

Foto: Beata Servin

Arr: Skellefteå kommun

Välkommen!

Skellefteå konsthall

För öppettider och annan praktisk information om Nordanå