Man med telefon

Har en telefonförsäljare ringt dig?

Publicerad 2019-11-15

Krav på skriftligt JA från dig och möjlighet att ångra ditt köp är några av de rättigheter du har när ett företag ringer upp dig för att sälja något. Och om du får en faktura på något du inte köpt - bestrid!

Om ett företag kontaktar dig via telefon för att sälja något, måste du skriftligen acceptera det säljaren erbjuder för att det ska bli ett giltigt avtal. Den här regeln gäller om du tecknar avtalet som privatperson.

Företagare omfattas normalt sett inte av den här regeln men om du äger ett jordbruk eller har en skogsfastighet och har köpt något för privat bruk kan du läsa mer här.

Du måste tacka ja skriftligt för att det ska vara ett giltigt avtal

Om du är intresserad av det som telefonförsäljaren säljer får denne efter samtalet skicka ett erbjudande till dig med information om vad som ingår i köpet och vilka regler som gäller. Läs informationen noga innan du bestämmer dig för att tacka ja. Om ångrar dig i det här skedet kan du bara strunta i att svara på erbjudandet.

Observera att du som kund ska få informationen om vad som ingår i köpet och vilka villkor som gäller på ett sätt som är lätt för dig att ta del av och förstå. Säljaren ska ta särskild hänsyn till behovet hos utsatta personer. Ett exempel kan vara en äldre person som inte använder sms eller e-post, en sån gång är det inte tillräckligt att skicka denna information digitalt. Personen kanske behöver få det hem i sin brevlåda för att kunna ta del av den och få veta vad erbjudandet innebär.

Avtalet är giltigt när du skriftligen har accepterat det som erbjuds. Som skriftligt räknas exempelvis en underskrift på ett vanligt papper, att du svarar JA på ett sms, att du tackar JA via en knapp eller liknande i ett mejl eller på en webbplats.

Om du avböjer erbjudandet under telefonsamtalet bör företaget inte skicka någon information alls till dig. Om du ändå skulle få denna information är det bara att slänga det i sopkorgen. För så länge du inte tackat ja skriftligt finns inget avtal mellan er.

Observera att ditt JA inte ske under samtalet. Man ska få tid att i lugn och ro läsa vad man tackar ja till innan man bestämmer sig.

Läs mer om telefonförsäljning

Läs mer om skriftlighetskravet vid telefonförsäljning

Innan du tackar ja

  • Logga aldrig in med ditt Bank-ID på uppmaning av en telefonförsäljare eller någon annan.
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något.
  • Kolla upp om erbjudandet är en prenumeration med bindningstid
  • Läs regler och villkor noga innan du signerar något.
  • Låt dig inte stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom.

Om du har tackat ja och ångrar dig

När du har ingått ett avtal på distans, exempelvis via telefonförsäljning, har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.

Du kan exempelvis ångra dig via e-post, sms, brev eller telefon. Om du och företaget blir oense om du har ångrat dig eller inte är det du som måste bevisa att du har gjort det i rätt tid.  Det är därför bra att ångra sig skriftligt och spara en kopia. Om du väljer brev kan du välja att skicka brevet rekommenderat för att få ett kvitto på försändelsen.

Läs mer om ångerrätt vid telefonförsäljning

Om du inte har tackat ja men ändå fått en faktura eller något du inte beställt

Kontakta företaget omgående om du fått en felaktig faktura eller en vara som du inte beställt. Om det rör sig om en tjänst som du inte beställt och det plötsligt kommer en person som vill utföra tjänsten ska du inte släppa in personen och låta denne utföra tjänsten. Kontakta företaget som påstår att du har beställt tjänsten för att försöka lösa problemet.

Skriv till företaget och bestrid fakturor som du anser är felaktiga. Det går lika bra att bestrida via mejl som med brev. Om du väljer brev kan du välja att skicka brevet rekommenderat för att få ett kvitto på försändelsen. Kom ihåg att spara en kopia på ditt bestridande. Om det bara är en del av fakturan som är felaktig kan du bestrida den delen och betala den summa som är rätt.
(Bestrida=meddela att du vägrar göra något)

I meddelandet till företaget ska du uppge dina kontaktuppgifter samt nummer, belopp och datum på den faktura som du anser är felaktig. Om du har möjlighet kan du bifoga en kopia på fakturan i ditt meddelande, men spara alltid originalet själv. Ange också anledningen till varför du inte tänker betala och ett datum då du senast vill ha svar på ditt bestridande. Du kan börja ditt brev så här:

”Jag bestrider faktura nr, datum, belopp då det inte finns något avtal mellan oss. Anledningen till att jag anser detta är att….”

Skriv sedan anledningen till att du bestrider. Här nedan är fyra exempel på olika anledningar som kan vara aktuella (men du kan förstås formulera ditt bestridande hur du vill):

  • jag inte har tackat ja skriftligt efter telefonförsäljaren ringde
  • jag blev guidad att tacka ja via sms under telefonsamtalet
  • jag inte har kunnat ta del av avtalsvillkoren
  • jag blev vilseledd att tro att detta var något jag var tvungen att beställa

Läs mer om att bestrida

Bestrida eller betala under protest?

Om du av någon anledning inte vill bestrida en faktura men ändå anser att den är felaktig kan du betala under protest. Du har då möjlighet att driva ditt ärende vidare i Allmänna reklamationsnämnden eller i domstol och kräva tillbaka pengarna i efterskott. Om du vill betala under protest skriver till företaget och meddelar det samtidigt som du betalar.

Om ni inte kommer överens

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. En anmälan är kostnadsfri. Läs mer om ARN

Det beslut som ARN tar är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Den som inte är nöjd med beslutet kan göra en stämningsansökan till domstol. Kontakta tingsrätten där du bor om du vill veta mer. Information om hur det går till och vad det kostar finns på Skellefteå tingsrätts webbplats

Anmäl oseriösa säljmetoder

Om du anser att ett företag har en oschysst säljmetod kan du anmäla det till Konsumentverket. Till exempel om företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiv eller påstridig säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du har beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Läs mer på Konsumentverkets webbplats

Konsument Skellefteå

Konsumentvägledarna invånare i Skellefteå, Robertsfors och Malå råd om konsumenträtt, dvs när det handlar om köp mellan en privatperson och ett företag.

Budget- och skuldrådgivarna ger invånare i Skellefteå, Arjeplog, Malå, Norsjö och Robertsfors råd och stöd kring hushållsbudget, skuldsituationer och skuldsanering.

Läs mer på www.skelleftea.se/konsument