Tillbaka till sökresultatet

Bygglovshandläggare

Skellefteå kommun

Om arbetsplatsen

I Skellefteå händer mycket just nu. Kommunen är i en period av snabb tillväxt och vi arbetar hårt för att möta denna utmaning. Det pågår omfattande bygg- och planeringsaktiviteter med nya bostäder, företag och planer som tar form. Vi är övertygade om att hela kommunen kommer att se mycket annorlunda ut inom bara några år och tillsammans med dig är vi redo att möta denna utveckling! Som bygglovshandläggare spelar du en viktig roll i den pågående samhällsomvandlingen och tillväxten. Arbetet handlar om att hantera och bedöma ansökningar för bygglov. Det innebär bland annat att granska ritningar, se till att lagar följs och bedöma om projekt passar in i stadsplaneringen. I takt med att kommunen växer så ökar också mängden uppdrag. Det gör rollen extra spännande just nu och ingen dag blir den andra lik! På byggverksamheten är vi idag 32 engagerade medarbetare, varav 10 som handlägger bygglov. Vi sitter i fina lokaler nere vid älven i ett aktivitetsbaserat kontor. För att ge dig flexibilitet i ditt arbete kan arbetet delvis bedrivas på distans, men med förutsättning att du kan vara på plats någon dag i veckan. Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Som bygglovhandläggare behandlar du ansökningar för bygglov, dispens för strandskydd och utför tillsyn enligt plan- och bygglagen. Du arbetar varierat och utåtriktat med att informera och ge råd till företag och medborgare i möten, via telefon, mejl och webb. Hos oss får du självständigt men i samråd med dina kollegor ansvara för hela processen från inkommen handling till beslutsfattande enligt gällande lagstiftning. I samarbete med dina kollegor arbetar du med hela uppdragskedjan och handlägger bygglovsärenden utifrån stöd i lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala policys. Du samarbetar även med andra tjänstepersoner inom kommunen så som politiker, medborgare och konsulter samt andra myndigheter. Som handläggare strävar du ständigt efter att utveckla verksamheten och att ge medborgarna bästa möjliga service samt ett professionellt bemötande.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har yrkeshögskoleutbildning med inriktning bygglovshandläggare/byggnadsinspektör eller annan utbildning som vi bedömer lämplig. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagen och andra lagar inom området. Eftersom majoriteten av vårt arbete är digitalt känner du dig trygg i och lär dig snabbt olika digitala verktyg. God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift är också ett krav. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med handläggning av bygglov eller om du har erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation. Det är också en fördel om du har särskild kompetens inom exempelvis gestaltning, kulturmiljö, GIS, tillgänglighet eller träbyggnad. Eftersom allt fler av våra kunder är engelsktalande och det meriterande om du känner dig trygg i att kommunicera på engelska i både tal och skrift. B-körkort är meriterande för att kunna utföra besök inom tjänsten. Som person är du strukturerad och du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. I relation till andra är du trygg och prestigelös och kan beroende på situation vara såväl lyhörd och serviceinriktad som tydlig. Du ser utanför boxen, tänker i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem. Utöver det har du lätt att föra fram din talan, mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person.

Anställningen

Omfattning:
Heltid
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Tillträde:
Snarast efter överenskommelse
Antal tjänster
1

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum:
2024-04-11
Referensnummer:
399928
Ansök Här

Kontakt

Enar Nordvik
Verksamhetschef bygg, fysisk planering
0910 73 50 00
Elin Säfvenberg
HR-Partner, rekryteringscenter
0910 73 50 00

Övrig information

--

Senast uppdaterad: