Var med och påverka utformning av ny tjänst för vinteraktiviteter

Skellefteå kommun håller på att utveckla en digital tjänst för vinteraktiviteter som bland annat kommer hjälpa dig som bor här att veta när skidspåren och skidbanorna är som bäst.

Tjänsten börjar utformas vid årsskiftet 2023/2024. Målet är att den ska vara färdig för användning vintern 2024/2025.

På den här sidan kommer du kunna följa projektet från start till mål samt vara med och påverka utformningen av tjänsten.

Vad händer i projektet nu?

Mellan december 2023 och januari 2024 tar vi reda på vad invånare tycker är viktigt att veta innan de åker till ett längdskidspår, en isbana eller isrink. Vi har därför satt upp affischer med information om projektet vid välbesökta skidspår, isbanor och isrinkar på olika orter i Skellefteå kommun. Den som skannar QR-koden på affischerna får möjlighet att svara på frågan "Vad skulle du vilja veta innan du kom hit?".

Vi frågor också via kommunens sociala medier-kanaler vad invånare vill veta innan du åker till en plats för att utföra en vinteraktivitet. Svaren på frågorna kommer användas för att förstå vad den nya tjänsten ska innehålla för funktionalitet och information.

Skellefteå kommun har en app som heter Mitt Skellefteå. Genom appen kan invånare bland annat få information om när utvalda skidspår är nydragna och när utvalda isbanor är nyspolade. Då tekniken i appen är föråldrad och inte uppfyller vissa tillgänglighetskrav kommer appen stängas ner inom kort. Men först ska vi ta fram en ny modernare tjänst med fokus på vinteraktiviteter.

Syftet med den här informationssidan är både att informera om hur arbetet med att utforma nya tjänsten går samt att ge invånare möjlighet att tycka till om allt från funktionalitet till innehåll och utseende. Tillsammans skapar vi en riktigt bra tjänst för alla oss som älskar vintern i Skellefteå.