Vem har rätt till försörjningsstöd?

Om din inkomst inte räcker för att försörja dig eller din familj kan du ansöka om försörjningsstöd. Alla som bor eller vistas i Skellefteå kommun kan ansöka om försörjningsstöd.

Försörjningsstöd hette tidigare socialbidrag. Du kan söka och få försörjningsstöd när det inte finns andra alternativ. Andra alternativ kan till exempel vara bostadsbidrag, underhållsstöd, ansöka från fonder och a-kassa.

• Om du har sparade pengar eller andra ekonomiska tillgångar måste du först använda dem innan du kan söka och få försörjningsstöd.
  • Om du bor tillsammans med en annan vuxen, är gift eller registrerad parter ska ni i första hand hjälpa varandra ekonomiskt.
  • Om du är arbetslös måste du vara inskriven hos arbetsförmedlingen för att ha rätt till försörjningsstöd. Om du är sjuk och söker försörjningsstöd måste du ha ett aktuellt läkarintyg.

Det finns en gräns för hur mycket inkomster du och ditt hushåll får ha för att ha rätt till försörjningsstöd. En handläggare gör alltid en bedömning utifrån din situation och dina behov.

Så här ansöker du om försörjningsstöd

Du kan ansöka om försörjningsstöd digitalt i en e-tjänst om du har en e-legitimation, till exempel Bank-id. När du har gjort en ansökan kan du följa ditt ärende genom att logga in på nytt i e-tjänsten. När du är inloggad kan du också skriva och ta emot meddelanden från din handläggare. Du kan också komplettera ärenden direkt i e-tjänsten.

Om du inte kan ansöka digitalt kan du lämna in en blankett.

Ansök om försörjningsstöd digitalt

Sök försörjningsstöd (Länk till annan webbplats)
Följ ditt ärende och läs ditt beslut (Länk till annan webbplats)
Kontakta din socialsekreterare (Länk till annan webbplats)

Det här ska försörjningsstödet räcka till

Försörjningsstödet ska räcka till skäliga kostnader för livsmedel, kläder och skor, förbrukningsvaror, lek och fritid, hälsa och hygien, dagstidning, telefon, TV-avgift, boende, hushållsel, resor till och från arbetet, hemförsäkring, a-kassa, fackföreningsavgift och barnförsäkring.

Försörjningsstödet ska också räcka till räkningar som kommer en eller några gånger per år, till exempel telefonavgifter och tidningsprenumerationer.

Du kan också ansöka om försörjningsstöd till andra kostnader som du, familjen eller dina barn behöver. Det kan till exempel vara för att köpa glasögon, mediciner och möbler eller till tandvård och läkarvård. En handläggare gör alltid en bedömning utifrån din situation och dina behov.

Försörjningsstödet ska täcka dina och din familjs mest grundläggande behov.
I Socialtjänstlagen står det att alla har rätt att leva på skälig levnadsnivå. Det är den så kallade riksnormen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som bestämmer vad som menas med skälig levnadsnivå.

Riksnormen bestäms av Sveriges regering. I riksnormen ingår till exempel kostnader för mat, kläder, hygien och förbrukningsvaror. Kostnader för boende ingår inte i riksnormen utan det bedöms i varje ärende.

Hur mycket försörjningsstöd du kan få beror på riksnormen, hur många som bor i hushållet och vilka utgifter och inkomster ni har.

På socialstyrelsen hemsida kan du göra en provberäkning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att se om du kan ha rätt till försörjningsstöd och hur mycket pengar du i så fall kan få.

Då betalas försörjningsstödet ut

Löpande försörjningsstöd utbetalas mellan den 27:e och den sista i varje månad, förutsatt att ansökan är komplett samt att det blir ett bifallsbeslut. Ansökan ska också ha lämnats in i tid, det vill säga mellan den 15:e och 20:e varje månad.

Lagar och regler som styr försörjningsstöd

Socialtjänstlagen heter lagen som styr reglerna kring försörjningsstöd. Förutom socialtjänstlagen finns det särskilda regler kring försörjningsstöd.

Sekretess och tystnadsplikt
När du pratar med oss och söker försörjningsstöd skyddas du av offentlighets- och sekretesslagen. Det betyder att alla i personalen har tystnadsplikt. Det betyder också att vi inte får lämna vidare uppgifterna du lämnar till oss och det vi pratar om vid möten till obehöriga.

Ekonomiskt bistånd till EU-medborgare
Du som är EU-medborgare och vistas i Skellefteå kommun kan också ansöka om försörjningsstöd enligt särskilda regler.
Läs mer här om regler för EU-medborgare i behov av ekonomiskt bistånd.

Akut tandvård
Akut tandvård, alltså tandvård som måste utföras omedelbart, kan utföras utan kostnadsförslag. Försörjningsstöd beviljas i efterhand om du efter prövning är berättigad till försörjningsstöd enligt Socialtjänstlagen (1§ kap 4).