Äldre man och litet barn

Hej konsument!

Vad ska du tänka på före ett köp? Och vad gör du om du får problem efter köpet? Här finns information och länkar till några av de vanligaste frågorna inom konsumentområdet.

Coronaviruset- dina rättigheter som konsument!

Om du inte hittar svaret på dina frågor är du välkommen att höra av dig till oss. Du når oss genom att  ringa eller skriva till kundtjänst och be att få komma i kontakt med konsumentvägledningen. Då hör vi av oss för vägledning per telefon.

Vi ger invånare i Skellefteå, Robertsfors och Malå kommuner råd om konsumenträtt, dvs när det handlar om köp mellan en privatperson och ett företag.

På flera språk

About Konsument Skellefteå: arabiska, engelska, dari, finska, persiska, somaliska, svenska

Consumer rights in other languages. Konsumenträtt på teckenspråk

Kontakta kostnadsfria och oberoende konsumentvägledningar inom olika expertområden Gränsöverskridande handel Telefon, internet och tv Betalteletjänster Bank och försäkring El, gas och fjärrvärme
Ansvarig nämnd: Konsumentnämnden
Informationen granskades: 2020-08-11

Vanliga frågor och svar

  • Jag har fått en felaktig faktura, hur gör jag nu?

    Om du har fått en faktura som du anser är felaktig kan du antingen bestrida fakturan eller betala den under protest.

    1. Bestrida (meddela att du vägrar göra något):
      Skriv till företaget och bestrid fakturan som du anser är felaktig. Det går lika bra att bestrida via mejl som med brev. Om du väljer brev kan du skicka brevet rekommenderat om du vill ha ett kvitto på försändelsen. Spara en kopia på ditt bestridande.
      Om det bara är en del av fakturan som är felaktig kan du bestrida den delen och betala resterande.

      Du kan börja ditt meddelande så här:
      ”Jag bestrider faktura nr XXXX, datum XX-XX-XX, belopp XXX kr.  Anledningen till detta är att….” Skriv sedan anledningen till att du inte tänker betala fakturan och ge dem ett datum då du senast vill ha ett skriftligt svar. Om du har möjlighet kan du bifoga en kopia på fakturan i ditt meddelande, men spara alltid originalet själv.

      Bestrid även till inkasso och kronofogden!
      Även om du har bestridit en faktura kan det hända att företaget lämnar över kravet till ett inkassoföretag. Då får du ett nytt betalningskrav, denna gång från inkassoföretaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen.
      Det kan vara så att företaget skickar fakturan till Kronofogden. Kronofogden gör ingen bedömning om fakturan är felaktig eller inte, vilket gör att du även kan bestrida krav från Kronofogden.

      Det är företaget som kräver dig på pengar som ska bevisa att du är skyldig att betala. Så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte att få en betalningsanmärkning. Om företaget kan bevisa att du ska betala fakturan måste du, förutom att betala fakturan, betala de extra kostnader som har blivit när ditt ärende har gått vidare till inkasso och Kronofogde. Om det visar sig att den ursprungliga fakturan var felaktig behöver du varken betala den eller de extra kostnader som har tillkommit hos inkasso och Kronofogden.

    2. Betala under protest:
      Om du av någon anledning inte vill bestrida en faktura men ändå anser att den är felaktig kan du betala under protest. Du har då möjlighet att driva ditt ärende vidare i Allmänna reklamationsnämnden eller i domstol och kräva tillbaka pengarna i efterskott. Om du vill betala under protest skriver du till företaget och meddelar det samtidigt som du betalar. Det går lika bra att protestera via mejl som med brev. Om du väljer brev kan du skicka brevet rekommenderat om du vill ha ett kvitto på försändelsen. Spara en kopia på din protest.

      Du kan börja ditt meddelande så här:
      Jag betalar faktura nr XXXX, datum XX-XX-XX, belopp XXX kr under protest.  Anledningen till detta är att….” Skriv sedan anledningen till att du protesterar.

  • Jag har köpt något av en privatperson och nu har det blivit problem, vad gäller?

    Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

    När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.

    Läs mer om köp mellan privatpersoner

  • Vad gäller när jag köpt något på internet?

    När du e-handlar ifrån ett annat EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå.
    Läs om att handla på nätet inom EU.

    När du handlar från ett icke EU-land gäller andra regler än om du handlar inom EU. Bland annat får du betala tull och andra avgifter.
    Läs om att handla på nätet utanför EU.

  • Vilka rättigheter har jag om en butik går i konkurs?

    Om en butik upphör eller går i konkurs kan du inte räkna med att kunna använda presentkort och tillgodokvitton. Men det kan se lite olika ut, bland annat beroende på om butiken tillhör en stor kedja eller inte.

    Om du vill reklamera en vara du köpt i en butik som inte längre är i drift, kan du vända dig till butikens leverantör eller varans tillverkare.

    Läs mer om vad som gäller vid konkurser.

  • Hur gör jag en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. De fattar beslut som är en rekommendation om hur en tvist mellan en privatperson och ett företag lösas. Innan du anmäler ärendet måste företaget sagt nej till ditt krav.
    Läs mer om att göra en anmälan till ARN

  • Hur gör jag för att reklamera något jag köpt?

    Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att säljaren rättar till felet.
    Öppna Klagoguiden, den hjälper dig att klaga på rätt sätt.

Nyhet

Anlita hantverkare?

2020-05-28 Om du ska renovera eller bygga om hemma och vill anlita hantverkare finns det en del saker att tänka på. För att undvika missförstånd är det viktigt a...

Läs mer
Nyhet

Har en telefonförsäljare ringt dig?

2020-03-10 Krav på skriftligt JA från dig och möjlighet att ångra ditt köp är några av de rättigheter du har när ett företag ringer upp dig för att sälja något.

Läs mer