Cykla i sommar

Publicerad 2020-07-30

Johan Nyström från Stockholm är relativt nyinflyttad och en hängiven cyklist. När han inte cyklar till jobbet försöker han vara ute och cykla så mycket det bara går. Men det är inte lätt när man är småbarnsförälder.
- Jag brukar välja olika rutter beroende på cykel och om jag kör med barn eller ej, berättar han.

Han upplever att Skellefteås cykeltrafiknät är väldimensionerat med breda cykelbanor och bra sikt.
- Det finns också en bra cykelkarta som kommunen tagit fram, förklarar han.
På fritiden tränar han MTB på Vitberget, racer mot Medle/Myckle, över älven vid Klutmark och sedan tillbaka till stan. En annan sträcka är ner mot Campus, sedan Anderstorp, ner till Bergsbydammen och tillbaka mot Sjungande Dalen på norra sidan älven.
- I övrigt kan det bli cykling till någon mataffär, till stan och till Falkträsket.

Underhåll av cykelbanorna
Något han saknar i Skellefteå är bättre underhåll av cykelbanorna.
- När jag kör med racer kör jag hellre på vägen då cykelbanorna har för många tjälskador. Det är lite beroende av väder och läge till Skellefteås försvar dock!
Han påpekar också att vissa cykelbanor har dålig sikt vid korsningar på grund av höga häckar på villatomterna.
- Här behöver det ansas lite. Det påverkar ju även övriga trafikanter.
Han efterlyser även den nya varianten av cykelställ.
- Det finns gott om den gamla varianten där du låser fast framhjulet, inte ramen.

Skellefteå vs Stockholm
Om vi jämför Stockholm och Skellefteå finns det vissa skillnader.
- Det är bättre skyltning i Skellefteå, bredare cykelbanor och lugnare tempo. Mest sedda hoj i Skellefteå är en damcykel, oavsett ålder. I Stockholm är trafiken mer stressig (helt i onödan). I Stockholm sopsaltar man på vintern, Det är inte bra. Här är det mycket bra snöröjning så det går utmärkt att cykla på vintern. I Stockholm finns det många elcyklar med personer som har ett fordon som överskattar deras förmåga lite.

Sammanhängande cykelnät
Elin Blom, trafikingenjör vid Skellefteå kommun berättar att de arbetar med att knyta ihop huvudcykelnätet för att det ska bli sammanhängande.
- Vi har också jobbat mycket med att bygga hastighetssäkrade passager för att dämpa bilisternas hastighet i korsningspunkter, säger hon också fortsätter:
- Numera sätter vi upp cykelställ med ramlåsningsmöjligheter så de ökar succesivt. Under sommarhalvåret arbetar vi med att ställa ut fler cykelställ i centrum.

Blinka i god tid
Något som kan bli bättre i Skellefteå enligt Johan Nyström är bilisterna.
- I Skellefteå beter sig trafikanter som att bilarna äger stan. Man följer visserligen högerregeln mycket bättre än till exempel i Stockholm, men man blinkar först när man svänger, inte i god tid innan. De kan också parkera lite hur som helst.

Tips i sommar
I sommar rekommenderar han de gamla och nya lederna på Vitberget, även vägarna runt Falmark och Ragvaldsträsk (fast de har liten väggren). Själv kommer han att hålla till på Vitberget och längs med älven.
Andra tips på cykling i sommar är cykellederna i Lövånger, Hajk på bajk i Byske, räkcykling till Kajutan i Stackgrönnan och Nya Skellefte Bike Arena på Vitberget.

Tyck till om cyklingen i Skellefteå kommun
2018 genomförde Cykelfrämjandet en enkätundersökning, Cyklistvelometern. Då deltog 12 000 personer. Nu 2020 genomförs den igen. Fram till 31 augusti har du chansen att tycka till om cyklingen i din kommun.

Via den här länken kan du tycka till om hur du som cyklist upplever Skellefteå kommun.

https://cykelframjandet.se/cyklistvelometern/