SkePark

Med SkePark betalar du smidigt parkeringsavgiften på Skellefteå kommuns parkeringar. Appen SkePark laddar du ner gratis och det kostar inget extra att använda den. Du bestämmer själv om du vill använda SkePark eller något annat betalningssätt.

Kom igång med SkePark

  1. Ladda ner appen SkePark och öppna den.
  2. Svara Tillåt på frågan om enhetens platsuppgifter.
  3. Välj Logga in för att parkera.
  4. Välj Registrera konto och följ stegen för registrering av personuppgifter, fordon och betalningssätt i kundportalen.
  5. Klart att parkera!

Manualer SkePark

Parkera där det finns bom

En kamera vid bommen läser av registreringsnumret du har registrerat i appen. Bommen öppnas automatiskt både vid in- och utfart. Kostnaden dras från det betalkort du registrerat i kundportalen eller läggs till på din månadsfaktura om du valt det som betalningsmetod.

Parkera med appen på övriga parkeringar

Öppna appen, välj parkera, välj parkering och fordon som ska parkeras. Tryck sedan på knappen "Parkera". När du vill avsluta parkeringen trycker du på knappen ”Avsluta parkering”.

Betalning

Du kan betala med kort eller faktura och få kvitto via e-post. Du behöver ingen pappersbiljett, parkeringsvakten ser i sin handdator att du har betalat.

Betalning med bankkort sker direkt när du bekräftar köpet (parkeringen). 

Betalning med faktura sker en gång i månaden. En avgift på 20 kronor tillkommer på alla fakturor.

Abonnemang

P-hus
Många p-hus har abonnemang för 30 dagar och det finns även för 7 dagar i p-hus Brinken. Det finns ett begränsat antal och du köper abonnemang via kundportalen.

P-passet
P-passet är ett abonnemang som gäller under ett år. Du kan parkera en gång per dygn under två timmar. Läs mer om p-passet.

Ansvarig nämnd: Tekniska nämnden
Informationen granskades: 2018-06-12

Frågor och svar om SkePark

  • Hur fungerar Skepark tillsammans med parkeringstillstånd för rörelsehindrad?

    Parkera där det finns bommar

    Det fungerar utmärkt att använda SkePark när du har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade och vill parkera där det finns bommar, dvs i Brinkens parkeringshus och på Skellefteå Airports långtidsparkering. Du registrerar dig samt lägger till registreringsnummer och betalkort i kundportalen. När du sedan ska parkera sköts bomöppning, registrering av tid och betalning automatiskt.

     

    Parkera på gatumark och i parkeringshus utan bommar

    Om du parkerar på platser uppmärkta för rörelsehindrade ska du inte använda SkePark eftersom dessa platser är avgiftsfria för den som har ett parkeringstillstånd.

  • Avaktivera parkeringsområde

    Du kan avaktivera parkeringsområden där det finns bommar, om du t.ex. ska låna ut din bil. Följ denna manual: Avaktivera parkeringsområde

  • Registreringsskyltar

    Vilka registreringsskyltar fungerar för SkePark?

    Svenska registreringsskyltar fungerar förutom: diplomat, tillfällig och provisorisk.

    För personliga registreringsskyltar gäller följande: Du kan använda SkePark-appen och parkera på gatumark och i parkeringshus utan bommar.  Det går bra att registrera ditt personliga eller ditt ordinarie registreringsnummer. Det fungerar dock inte att parkera med en personlig registreringsskylt på parkeringar med bommar. Kameran kan inte läsa av personliga registreringsskyltar.

     

    Vad gör jag om kameran inte kan läsa av bilens registreringsnummer vid bommen, t.ex. om extraljusen sitter i vägen?

    Du kan lägga in ett Keycard som id-bärare i kundportalen. Har du inget KeyCard hämtar du kostnadsfritt ett i receptionen i Stadshuset. Borttappat KeyCard ersätts för 100 kr.
    I kundportalen lägger du in de 20 siffrorna mellan strecken på ditt KeyCard, dvs de som är utskrivna som x i detta exempel: 01-xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx-01.
    Därefter öppnar du bommarna genom att hålla upp ditt KeyCard mot knappsatsen.

  • Ett fordon på flera personer

    Vi är flera personer som använder samma bil – hur gör vi då?

    Det beror på om ni vill köpa abonnemang eller timparkera.

    För abonnemang gäller:
    Om ni köper abonnemang kan ni ansluta samma bil till flera olika konton. Anslut bilen genom att lägga till ”tillfälliga fordon” under abonnemanget.

    För timparkering gäller:
    Det går inte att ansluta en bil till flera konton om ni vill timparkera. Så om flera personer använder samma bil måste ni använda samma konto. Det går bra att vara flera personer inloggade på ett konto samtidigt.

  • Flera fordon på ett konto

    Du kan ha flera fordon kopplade till samma konto. När du parkerar väljer du då det fordon som parkeringen ska gälla för.

     

    Hur lägger jag till och ändrar fordon på kontot?

    Det gör du på din sida i kundportalen via appen eller datorn.
    Manual: Så här lägger du till och ändrar fordon

     

    Kan man parkera två bilar som är registrerade i samma konto på samma parkering?

    Ja det går bra. Tryck på ikonen med bilen som redan är parkerad. Tryck sedan på ”I” så dyker möjlighet att parkera nästa fordon upp.

  • P-passet via SkePark

    Du köper p-passet direkt i appen SkePark. Observera att du måste lägga till/markera det fordon som p-passet ska gälla för. Har du flera fordon ändrar du till det fordon p-passet ska gälla för vid parkeringstillfället.
    Manual: Så här köper du p-passet och andra abonnemang samt ändrar fordon

     

    Så här gör du när du parkerar

    Du aktiverar din parkering i SkePark och väljer den parkeringsplats du står på. Välj sedan starta parkering. När du parkerar på parkeringsplats där p-passet gäller så debiteras du inte för de två första timmarna du parkerar det dygnet. Står du längre än 2 timmar debiteras du automatiskt för den tid som går utöver de två timmarna. Du behöver alltså inte göra något i appen för att förlänga din parkering.

  • Abonnemang i p-hus

    Många p-hus har abonnemang för 30 dygn och det finns även för 7 dygn i Brinkens p-hus. Det finns ett begränsat antal och du köper abonnemang i SkeParks kundportal via appen eller datorn.

     

    Fast eller löpande period för abonnemang

    Grundinställningen är att ett abonnemang avslutas när perioden är slut. Du måste aktivt välja om du vill att abonnemanget ska vara löpande, dvs att abonnemanget automatiskt förlängs när perioden är slut.

     

    Hur gör jag när ska parkera om jag har ett abonnemang i p-hus?

    När du har ett giltigt abonnemang behöver du inte göra någonting när du parkerar.
    I Brinkens parkeringshus sker kameraavläsning av registreringsskylten vid in- och utfart. Ingen kostnad dras eftersom systemet känner om du har ett giltigt abonnemang.
    I parkeringshus utan bommar använder parkeringsvakterna sin handdator för att se om du har ett abonnemang, så ingen in- eller utloggning behövs.

     

    Om jag har flera bilar kopplade till abonnemanget?

    I Brinkens p-hus känner systemet av när en bil som finns kopplad till abonnemanget körs in. Då kommer inte nästa bil in på abonnemanget utan får tim-taxa.
    I övriga p-hus måste du komma ihåg att gå in i SkePark-appen och byta till den bil som används för dagen, så att abonnemanget gäller för rätt fordon.

  • Parkera i p-hus med bommar

    I Brinkens parkeringshus och på Skellefteå Airports långtidsparkering finns bommar, vilket gör det ännu enklare att parkera med SkePark. En kamera vid bommen läser av registreringsnumret du har registrerat i appen. Bommen öppnas automatiskt både vid in- och utfart. Kostnaden dras från det betalkort du registrerat i kundportalen eller läggs till på din månadsfaktura om du valt det.

     

    Om kameraavläsningen

    Eftersom kameran, som sitter i bommens pelare, läser av den främre registreringsskylten behöver du hålla skylten hel och ren. Kör lugnt fram mot bommen och stanna bredvid biljettdisplayen (så kan du samtidigt se parkeringskostnaden vid utfart.) Ligg inte för nära framförvarande bil vid in- och utfart.

     

    Vad gör jag om kameran inte kan läsa av bilens registreringsnummer, t.ex. om extraljusen sitter i vägen?

    Du kan lägga in ett Keycard som id-bärare i kundportalen. Har du inget KeyCard hämtar du kostnadsfritt ett i receptionen i Stadshuset. Borttappat KeyCard ersätts för 100 kr.
    I kundportalen lägger du in de 20 siffrorna mellan strecken på ditt KeyCard, dvs de som är utskrivna som x i detta exempel: 01-xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx-01.
    Därefter öppnar du bommarna genom att hålla upp ditt KeyCard mot knappsatsen.

     

    Vad ska jag göra om bommen står öppen vid infart eller utfart?

    Kontrollera i displayen vid in- eller utfart att du blir registrerad. Om du inte blir registrerad: Kontakta kundtjänst via knappen i pelaren så ser de till att du hamnar i fas med parkeringen.

     

    Vad ska jag göra om bommen inte öppnas vid in- eller utfart?

    Troligtvis har ingen korrekt läsning av din nummerplåt genomförts. Har du möjlighet att backa utan risk så kan du göra det, du behöver då backa cirka en billängd och köra fram igen för att aktivera en ny kameraläsning.
    Eller så kontaktar du kundtjänst via knappen i pelaren.

     

    Varför står ett restbelopp i displayen vid utfarten?

    Det måste finnas täckning på kontot för att bommen ska öppnas vid utfart. Om det står ett restbelopp i displayen har den automatiska betaltransaktionen misslyckats. Systemet kommer fortsätta att försöka dra betalningen från ditt kort. Du behöver fylla på kortet så att restbeloppet kan dras.
    Detta kan också inträffa om ditt kort har blivit ogiltigt av någon anledning. Du bör därför kontrollera att du har ett giltigt användarkonto och ett giltigt kort kopplat till kontot.
    Vid problem vid utfart kontaktar du kundtjänst via knappen i pelaren.

     

    Kan jag hämta ut bilen i Brinkens parkeringshus när Stadshuset är stängt?

    Ja, det går bra att hämta ut bilen när Stadshuset har stängt om du har parkerat med SkePark. Gör så här: Det finns en knappsats intill dörren vid den östra ingången till Stadshuset (Hörnellgatan). Knappa in de sex sista siffrorna i det mobilnummer du har registrerat i kundportalen så öppnas dörren. Observera att du bara kan komma in om du har en pågående parkering.

     

    Hur gör jag om jag vill avaktivera ett parkeringsområde med bommar?

    Du kan avaktivera parkeringsområden där det finns bommar, om du t.ex. ska låna ut din bil. Följ denna manual: Avaktivera parkeringsområde

     

    Vad gäller kring kameraavläsning och lagring av bilder?

    Garaget är skyltat med kameraövervakning och kamerasystemet lagrar och skyddar bilderna enligt gällande lagstiftning. Om en polisutredning eller rättsprocess skulle kräva det kan bilderna lagras längre på ett separat ställe.

  • Parkera med appen SkePark

    Manual: Parkera med SkePark – så här gör du

     

    Vad händer om jag glömmer att avsluta parkeringen?

    Du blir automatiskt utloggad efter ett dygn om du glömt att avsluta din parkering.

     

    Påminnelse om pågående parkering

    Det kommer automatiskt påminnelser via appen när du har en pågående parkering. Du kan välja att ändra påminnelsetiden eller ta bort den helt, se hur du gör i manualen via länken ovan.

     

    Hur gör jag om jag vill parkera längre än ett dygn på en timparkering?

    Om du vill stå längre tid än ett dygn måste du starta upp en ny parkering när den första har löpt ut.

  • Hur fungerar betalningen med SkePark?

    Du kan betala med kort eller faktura och få kvitto via e-post. Du behöver ingen pappersbiljett, parkeringsvakten ser i sin handdator att du har betalat.
    Betalning med bankkort sker direkt när du bekräftar köpet (parkeringen). Fakturabetalning sker en gång i månaden. En avgift på 20 kronor tillkommer på alla fakturor.

     

    Hur gör jag för att ändra betalningssätt?

    För att ändra till nytt betalkort eller byta från kort till faktura, gå in i kundportalen via din app eller via datorn. Manual: Ändra betalningssätt, exempelvis från bankkort till faktura

     

    Vilken typ av betal/kreditkort kan registreras?

    Du kan registrera Visa eller MasterCard. Ditt kort måste vara öppet för internetköp för att kunna använda tjänsten. Kontakta din bank om du är osäker om ditt kort är öppet för internetköp.

     

    Är det säkert att lägga till sitt betalkort i Skepark?

    SwappAccess, som ligger bakom SkeParks kundportal, använder NetAxept för säkra internetbetalningar. Det är en av Nordens största plattformar för e-handel. Lösningen är certifierad enligt senaste och gällande regelverk för e-handelstransaktioner.

  • Kom igång med SkePark

    Manualer

     

    Vad kan jag göra i SkeParks kundportal?

    I SkeParks kundportal (SwappAccess) registrerar du ett konto första gången du ska använda SkePark (enligt manualen ovan).
    Därefter kan du logga in där om du behöver ändra dina uppgifter eller om du vill köpa abonnemang, lägga till och ta bort fordon, se dina kvitton eller när och var du parkerat.

     

    Varför får jag inget bekräftelsemejl när jag registrerat mig?

    Det kan bero på att du har ett filter för skräppost som blockerar länkar eller att du har något annat program för säkerhet installerat som stoppar mejlet, t.ex. ett antivirusprogram. Så här löser du problemet:

    1. Gå in i dina inställningar och se till att e-post från no-reply@swappaccess.com är godkänt att ta emot.
    2. Meddela kundtjänst att du inte fått bekräftelsemejl från SkePark. De behöver ditt namn och din e-postadress. Ring 0910-73 50 00, tryck 3, eller skicka till kundtjanst@skelleftea.se
    3. Du får ett mejl från kundtjänst att registreringen som inte gav ett bekräftelsemejl är bortplockad.
    4. Gör ett nytt försök att registrera dig.
    5. Om du fortfarande inte får ditt bekräftelsemejl, upprepa proceduren från 2.
      (Det är endast du som via din e-post kan bekräfta din registrering, kundtjänst kan inte göra det.)

     

    Varför kan jag inte logga in i appen?

    1. Försök igen.
    2. Kontrollera att du har kontakt med internet.

    3. För dig med en iPhone (iOS):
    Gå till http://www.swappaccess.com/. Logga in på ditt konto och byt lösenord. Prova sedan att logga in igen. Om det fortfarande misslyckas, avinstallera app:en från mobilen och installera den sedan på nytt.

    3. För dig med Android:
    Avinstallera app:en från mobilen och installera den sedan på nytt.

     

    För dig som har en smartphone med Windows operativsystem

    Du kan köpa abonnemang i p-hus eftersom du kan göra det via datorn. Däremot finns ingen SkePark-app för smartphones med Windows operativsystem, då det är för få användare. Om marknaden för Windows växer kan en app för Windowstelefoner bli aktuell.

  • Hur fungerar SkePark?

    Appen SkePark laddar du ner gratis och det kostar inget extra att använda den, du betalar bara för den tid du parkerar. I p-hus med bommar är det ännu enklare. Bilens registreringsskylt läses av och bommarna öppnas automatiskt vid in- och utfart. Kostnaden dras från det betalkort du registrerat i kundportalen eller läggs till på din månadsfaktura om du valt det som betalningsmetod.

    Här kan du läsa mer och hitta manualer.
  • Var gäller SkePark?

    Med SkePark kan du betala parkeringsavgiften på de utomhusparkeringar och parkeringshus som Skellefteå kommun sköter samt på Skellefteå Airports långtidsparkering. Du bestämmer om du vill betala med SkePark eller något annat betalningssätt som går att välja.

    Se vilka parkeringar som Skellefteå kommun sköter samt vad avgifterna är: